Logo regionálního portálu regionmladoboleslavsko.cz

Regionální zpravodajství

Jak pokračují největší projekty na Mladoboleslavsku? Rozhovor s prvním náměstkem Jiřím Bouškem

Boleslavan
pátek 17.11.2023 | aktualizováno 1.12.2023

Ilustrační foto
Autor: Wikimedia Commons

První náměstek primátora Jiří Bouška rekapituluje největší projekty právě končícího roku, představuje další plánované investice podpořené evropskými prostředky a celkový výhled pro nadcházející období.

 

V tomto roce jste otevřeli lávku přes Jizeru na Krásné louce, parkovací dům P+R U Stadionu i bioplynovou stanici v Plazích. Jak hodnotíte přínos těchto stamilionových investic?

Vypíchl bych slovo stamilionové, protože v součtu jde o tři obrovské projekty za zhruba 600 milionů korun, které se nám v tomto roce podařilo dokončit, a to především díky vyjednaným externím prostředkům pro naše město. Když to vezmu postupně, lávka oživila Krásnou louku, jde o důležitou dopravní stavbu pro pěší i cyklisty a zároveň podporuje volnočasové aktivity. Součástí jsou i navazující cyklochodníky, je to moc hezká lokalita na procházky nebo vyjížďky kousek od centra města a pomáhá i všem zaměstnancům Česany. Na celkové sumě 78 milionů korun se podílel Nadační fond Škoda Auto částkou přibližně 24 milionů korun a dalších 31 milionů korun jsme využili z Integrovaného plánu rozvoje území. Projekt podpořil také Středočeský kraj částkou 3,5 milionu korun, jelikož se jedná o součást dálkové trasy Greenway Jizera. Evropské peníze jsme měli vyjednány i na stavbu parkovacího domu P+R U Stadionu, který přináší úlevu lidem cestujícím do města i lokalitě Severního sídliště, kde je to s parkováním aut mnohdy velmi složité. Na parkovací dům jsme takto využili přes 76 milionů korun.

A za třetí tu máme novou bioplynovou stanici. Jaké je její využití?

Od jara byla ve zkušebním provozu a do toho ostrého najíždí právě nyní. Chtěl bych i touto cestou poděkovat všem, kteří se podíleli na této první etapě, díky které máme v Mladé Boleslavi opravdu špičkové centrum pro zpracování bioodpadu. Bioplynová stanice zvládne za rok zpracovat minimálně 25 tisíc tun odpadu, ze kterého se poté vyrábí bioplyn mimo jiné pro autobusy naší MHD. Celý ten koloběh je pro nás velmi přínosný. V bioplynce čerpají palivo autobusy dopravního podniku. Bez jejího vybudování a vlastní výroby bioCNG bychom nemohli pořídit nové autobusy tohoto typu, což byla podmínka pro využití 80 milionů z dotací. Jinak bychom museli nakoupit dražší autobusy na vodík nebo elektřinu. Co se týče přebytku plynu, ten pak míří do distribuční sítě a dá se říct, že se používá jako zdroj pro naše obyvatele. Vybudování bioplynové stanice vyšlo na 440 milionů korun, z toho zhruba polovinu pokryly dotační prostředky.

Zmínil jste, že jde o první etapu. Jaké jsou další plány?

Tak jako je od této chvíle přeměněný bioodpad palivem pro naše autobusy, chceme v budoucnu chytře využít veškerý komunální odpad z Mladé Boleslavi a okolí. Opět bychom ho chtěli zpracovávat právě v tomto areálu. Moc by se mi líbila přeměna vyhozeného odpadu z panelových domů na sídlišti, který by se vracel lidem domů formou tepla prostřednictvím Centrothermu do radiátorů. Podařilo se nám uspět s projektem Bezodpadové Mladoboleslavsko, na který jsme získali přibližně 200 milionů korun, které budeme moci využít právě na rozšíření bioplynové stanice, na sběrný dvůr a další menší investice týkající se odpadového hospodářství. Jedná se o prostředky z Integrovaných teritoriálních investic.

Ano, začalo nové programové období. Co za tyto peníze chcete vybudovat?

Předně je důležité zmínit, že tyto evropské peníze jsou určeny pro konkrétní oblasti a do té naší patří Mladá Boleslav plus 62 okolních obcí. Jde tedy o příznivou zprávu pro celý region. Už jsem v rozhovoru naťuknul autobusy, náš Dopravní podnik Mladá Boleslav má vysoutěžené pořízení 17 nových autobusů, obnova vozového parku bude postupná do roku 2027. První čtyři by měly dorazit ještě do konce tohoto roku. Je to pár týdnů, co Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR schválilo pět projektů. Díky tomu může být v ulicích města více osob dohlížejících na bezpečnost v rámci projektu asistentů prevence kriminality. Další podpora míří zdejším neziskovým organizacím. Rádi bychom vybudovali také výtah, který propojí ulici T. G. Masaryka od vyhlídky u Čedoku a lesopark Štěpánka. Pracujeme i na některých úsecích cyklostezek, například Na Celně směrem od LDN k bazénu nebo v lokalitě Bezděčín – Chrást. Dokončujeme projekt nástavby odborných učeben na 5. ZŠ Mladá Boleslav. Další prostředky budou směřovat do oblastí veřejných prostranství nebo památek. Jak jsem již zmínil, nejedná se jen o projekty v našem městě. Již se například dokončuje nástavba mateřské školy v Hřivně u Chotětova, kde vzniknou dvě nové třídy. Desítky dalších projektů jsou na dobré cestě a budeme o nich průběžně informovat. S projekty za více než miliardu korun jsme tedy výrazně pokročili. Chtěl bych poděkovat za vstřícný přístup všem obcím, se kterými jsme řešili jejich možnosti, a zároveň těm, kteří každodenně na jednotlivých projektech pracují. V přímém přenosu sledujeme tahanice o každý řádek ve státním rozpočtu pro rok 2024 a trneme, jaký dopad to bude mít na rozpočet našeho města. Je jasné, že bez těchto vyjednaných prostředků by bylo nemožné realizovat tolik velkých projektů.

Co nového připravujete pro sportovce a všechny, kteří chtějí aktivně trávit volný čas?

Na Radouči v areálu bývalé betonárky pokračuje druhá etapa rekonstrukce, na již vybudovanou pumptrackovou dráhu teď navazujeme venkovním prostorem pro skateboardisty. To je jeden z areálů Městské společnosti sportovní a rekreační areály, která spravuje boleslavská sportoviště – mezi nimi i zimní stadion, kam nyní pořizujeme novou rolbu za přibližně tři miliony korun. S ohledem na velké vytížení obou ledových ploch je důležité mít dvě rolby a ta druhá již bohužel vlivem stáří dojezdila. Na workoutovém hřišti v Novém parku jsou od léta tři nové posilovací stroje. Chystáme revitalizaci vnitrobloku poblíž křižovatky ulic Na Radouči a Jana Palacha. Připravujeme osvětlení hřiště v areálu 7. a 8. základní školy tak, aby se využitelnost zvýšila především v zimních měsících, kdy je brzy tma. Uživatelé sdílených kol už nejspíš zaznamenali nedávnou odměnu velké části flotily, místo třírychlostních kol teď mohou jezdit na sedmirychlostních a nadále držíme prvních 15 minut zdarma. Co se týče kol, upravili jsme režim řady jednosměrek tak, aby je mohli využít i cyklisté.

Jak pokračuje spolupráce se Škoda Auto?

Tento rozhovor jsem začal zmínkou o lávce na Krásné louce a mohl bych s ní i končit, protože to je přesně ukázkový výsledek spolupráce města a Nadačního fondu Škoda Auto. Ale není to jen o v uvozovkách velkých investicích, nýbrž i o podpoře dílčích projektů, ke kterým se automobilka staví čelem. Tato podpora se schvaluje v rámci výboru, který je už několik let zřízený právě pro vzájemnou spolupráci. Letos i v dalších letech máme přislíbeny čtyři miliony, které pomáhají tradičním akcím, jako jsou Oldtimer Bohemia Rally, Festival kultur, Svatováclavská jízda historických vozidel, Mladoboleslavský filmový festival, Metalové sympozium a řada dalších. V minulých týdnech došlo k podpisu memorand o spolupráci nejen se Škoda Auto, ale také se společností Ško-Energo a Odbory Kovo MB. V přípravě je také memorandum o spolupráci se Škoda Auto Vysokou školou. Jsem rád, že dlouhodobě vřelé vztahy se všemi těmito subjekty prospívají našemu městu a jeho obyvatelům. Podobná spolupráce mezi městem a soukromým sektorem je unikátní minimálně v republikovém měřítku.

 

Článek byl převzat z Boleslavanu. Titulek je redakční. Úvodní fotografie je ilustrační.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama