Logo regionálního portálu regionmladoboleslavsko.cz

Regionální zpravodajství

V Lysé nad Labem vznikne rekreační přístav. Má sloužit jako kotviště i místo odpočinku

Redakce, Listy města Lysá nad Labem
úterý 20.8.2024

Ilustrační foto
Autor: Listy města Lysá nad La...

Nezbytnou podmínkou pro využívání vodních cest k rekreační plavbě je dostatečně hustá síť bezpečných veřejných přístavišť. Dlouhodobým cílem Ministerstva dopravy je usnadnit turistům na lodích nejen vlastní plavbu, ale také umožnit poznat její okolí, a to za pomoci moderních přístavišť a přístavů, která plavcům nabízí funkční zázemí.

 

Rekreační plavba na Labi má velký potenciál, který byl dlouhou dobu limitován právě chybějící infrastrukturou. V mnoha městech na Labi byl, nebo stále je problém s přistáváním osobních lodí a turisté plující na malých lodích nemají v těchto oblastech možnost bezpečného vyvázání svých plavidel. Nová přístaviště v regionu pomůžou k rozšíření možností trávení volného času jak na vlastní lodi, tak v rámci rozvoje lodních půjčoven podobně, jako to vidíme na Vltavě nebo na Baťově kanále.

Právě například Baťův kanál každoročně potvrzuje svou roli spolehlivé stálice cestovního ruchu v České republice. Do veřejných přístavů Petrov a Veselí nad Moravou provozovaných Ředitelstvím vodních cest ČR zavítají ročně stovky lodí a potvrdily tak úspěšnost programu výstavby infrastruktury pro rekreační plavbu. Vysokou návštěvnost Baťova kanálu zaručuje také dobré napojení na navazující cyklistickou infrastrukturu.

Od nákladních lodí k rekreačnímu přístavu

O přístavišti v Lysé nad Labem se poprvé začalo otevřeně mluvit v roce 2013, kdy na objednání Ředitelství vodních cest ČR vznikla studie, která navrhovala architektonicko-urbanistické řešení přístavů a přístavišť na Středním Labi včetně Lysé nad Labem.

Později v roce 2018 vznikla aktualizovaná dispoziční a územní studie, která obsahovala návrh rekreačního přístaviště (stání pro osobní lodní dopravu a pro malá plavidla v Litoli). Dokumentace řešila i budoucí návaznost na rozvoj vodní dopravy stanovený Generelem splavnění Labe, který počítal s vybudováním nákladního přístavu v území mezi silničním mostem a Litolí.

Od nástupu nového vedení města došlo k výraznému posunu. Myšlenka původního rekreačního přístaviště byla přehodnocena, stejně tak záměr vybudovat nákladní lodní přístav. Od využití potenciálu řeky Labe pro další rozvoj však město nechtělo upustit.

Debata nakonec vyústila v návrh vybudovat v daném území rekreační přístav (přístav pro malá rekreační plavidla a stání pro osobní lodní dopravu). Vedení města tento nový záměr projednalo s Ministerstvem dopravy, které budování rekreačního přístavu podporuje. Tímto se zároveň ruší záměr vybudování nákladního přístavu, a to je pro Lysou nad Labem zcela zásadní.

Podoba rekreačního přístavu vzejde ze studie urbanisticko-dispozičního řešení, jejímž cílem je zajistit plnohodnotné přístavní infrastruktury pro krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé stání na Středním Labi. Samotný počet stání pro plavidla zatím není jasně dán a bude vycházet ze zpracovávané studie. Celý projekt bude financován Ředitelstvím vodních cest, město bude hradit napojení na vodu a kanalizaci.

Studie rekreačního přístavu v Lysé nad Labem

Vypracování studie rekreačního přístavu v Lysé nad Labem bylo zadáno na jaře letošního roku formou veřejné zakázky. Zadavatelem studie je Ředitelství vodních cest ČR. Cílem studie je mimo jiné stanovit rozmístění jednotlivých stání plavidel, řešit pozemní části přístavu a bezprostředního okolí včetně objektů zázemí, stanovit technický návrh sjezdu do vody nebo napojení na existující dopravní infrastrukturu. Velký důraz se klade na zájmy ochrany životního prostředí, přírody a krajiny. Studie předpokládá provedení přírodovědných průzkumů pro celou lokalitu přístavu a jeho okolí.

Součástí studie je i návrh zmírňujících a revitalizačních opatření navazujících rozvojových ploch. Přístav má být vhodně začleněn do okolního prostředí s důrazem na využití přilehlých ploch pro další rekreační rozvoj okolí. Studie rekreačního přístavu je proto koordinována s dalšími navazujícími investicemi, a to zejména s plánovanou cyklostezkou, jejímž investorem je Středočeský kraj. Pro účely vybudování přístavu je navržena přeložka projektované cyklostezky.

Výsledkem studie bude detailní plán na vybudování rekreačního přístavu, který bude efektivně využívat dostupný prostor, bude bezpečný, ekologický a finančně udržitelný.

 

Předběžný rámcový harmonogram přípravy a realizace záměru

→ 05/2024 – zadání veřejné zakázky na zpracovatele urbanisticko-dispozičně- technického řešení
→ 05–06/2024 – zpracování konceptu variantního řešení přístavu
→ 06/2024 – vstupní projednání konceptu variant s vedením města a zapracování
výstupů z participativních workshopů
→ 07–08/2024 – dopracování vítězného řešení přístavu včetně vizualizací
→ 08/2024 – projednání s dotčenými vlastníky sousedních pozemků
→ 09/2024 – veřejné projednání s občany města organizované ve spolupráci s městem
→ 11/2024 – čistopis urbanisticko-dispozičně-technického řešení
→ 02/2025 – zpracování oznámení EIA k záměru
→ 05/2025 – závěr zjišťovacího řízení
→ 12/2025 – zpracování projektové dokumentace pro povolení záměru
→ 07/2026 – povolení záměru
→ 12/2026 – zahájení realizace stavby
→ 04/2028 – dokončení realizace stavby, zahájení provozu

 

Článek byl se souhlasem vydavatele převzat ze zpravodaje Listy města Lysá nad Labem. Titulek je redakční. 
 
 

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama